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© Bildrecht, Wien, 2014; Foto: Harald Gsaller; © Bildrecht, Wien, 2014
WUWEI_ChineseFlagProposals aus der 13-teiligen Werkgruppe: WU WEI - do nothing (with nothing left undone), 2011-2014
© Bildrecht, Wien, 2014; Foto: Harald Gsaller; © Bildrecht, Wien, 2014
© Bildrecht, Wien, 2014; Foto: Harald Gsaller; © Bildrecht, Wien, 2014

WUWEI_ChineseFlagProposals
aus der 13-teiligen Werkgruppe: WU WEI - do nothing (with nothing left undone), 2011-2014

Künstler/in (geb. 1960 in Lienz, Osttirol)
Date2013/2014
ClassificationsDruck
MediumC-Digital-Prints auf Alu-Dibond
Paper Support2-teilig
Dimensionsje: 120 × 59 cm Holzrahmen, weiß lasiert, je: 123 × 63 cm
Credit LineArtothek des Bundes
Object number27828
DescriptionIn „WU WEI“ lässt der Bildende Künstler und Autor Harald Gsaller in mäandrischen Bewegungen an der Suche nach Spuren von Wirksamkeit des auf Laozi zurückgehenden daoistischen Leit-Prinzips „wu wei“ im urbanen chinesischen Alltag teilhaben.
In der daoistischen (Strategem)Lehre ist die (Qualität der) Leere des Geistes vor jeder Aktion von zentraler Bedeutung. Noch das relativ junge Taiji weiß: Der Körper bewegt sich; der Geist ruht.
Die Arbeit „WU WEI“ entwickelt in einer Verschränkung von Text/Fotografie/Grafik den Vorschlag, die verwickelt vertrackten Probleme des modernen China (der Welt?) ernsthaft vom Nullpunkt daoistischer Praxis her, dem Nicht-Tun, anzugehen. Eine Strategie des Inne-Haltens und der Wirksamkeit (little effort, great results).

”WUWEI_ChineseFlagProposals“: A Diptych. Two large flags. Flag No.1 (left) features two big Chinese characters representing WU WEI – DO NOTHING (with nothing left undone), the core philosophical Daoist principle/stratagem of Laozi’s famous Daodejing.
And we find nine smaller flags in yellow and red referring in proportions and graphics to the Chinese Flag. But instead of the five stars we find elements of text that again deal with the stratagems of WU WEI and Chinese-Daoist thoughts on efficacy.
The concept of WU WEI – DO NOTHING seems to be as far away as possible from concepts of modern Chinese life full of eager activism, and thus WU WEI may be representing a (forgotten or repressed) pole of inner clarity and effortlessness.
Flag No.2 (right) reminds in texture and colours of famous silk fragment manuscripts found in China (e.g. the Mawangdui fragments, Han Dyn., found in 1973). Raw silk, faded out, threadbare. A rare precious relic with traces of ancient wisdom? – Or, did Chinese censorship authorities maybe just do their job pretty well, using some effective enciphering algorithms on Flag No.1?
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